maandag 18 april 2011

Twee zaken die vaak worden vergeten bij een zakelijk Twitter account

Tegenwoordig hebben veel bedrijven een Twitter account. Vaak is het echter meer een doel dan een middel. Hier wil ik het echter niet over hebben. Met het hebben van een zakelijk Twitter account is natuurlijk niets mis. Het is echter wel jammer wanneer je er volgens niet optimaal gebruik van maakt. Nu zijn er veel boeken en blogs over zakelijk twitteren. Twee, mijns inziens, belangrijk punten worden echter nog vaak vergeten dan wel niet opgemerkt.

Het niet volgen van klanten en/of contactpersonen
Één van de zaken wat vaak wordt vergeten is het volgen van klanten en/of de contactpersonen bij deze klanten. Dat is een gemist kans.
Het volgen van eigen klanten en/of contactpersonen versterkt niet alleen de onderlinge band maar levert ook vaak waardevolle informatie op. Dit kan op persoonlijk vlak zijn van de contactpersoon, maar ook op strategische vlak van een organisatie. Wanneer er nieuws is binnen een organisatie wordt dit vaak aangekondigd en verspreid via Twitter.
Het niet volgen van concurrenten
Net zoals het volgen van je klanten waardevolle informatie oplevert zo levert ook het volgen van je concurrenten waardevolle informatie op. Bedrijven steken vaak veel tijd, geld in moeite in deskresearch m.b.t. concurrentieanalyse. Dit kost niet alleen veel tijd het is ook nog eens een momentopname. Het volgen van een Twitter account van een organisaties kost eigenlijk geen moeite. Daarnaast ben je constant op de hoogte wat er binnen dit bedrijf speelt. Zo kom je er bijvoorbeeld achter waarmee men bezig is of welke klanten men bediend.

Tenslotte is er vaak kritiek op Twitter omdat er ook veel onzin op staat of dat de boodschap niet relevant is. Natuurlijk is dat waar. Dit weegt echter niet op tegen de eenvoudige voordelen en kansen welke Twitter te bieden heeft. Dan nemen we deze onzin berichten maar voor lief!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten