donderdag 30 december 2010

Top 5 Managementboeken van het jaar 2010

December is de maand van de lijstjes. Een van mijn favoriete bezigheden is het lezen van management literatuur. Daarom nu dan mijn 5 favoriete boeken van het afgelopen jaar, inclusief een korte beschrijving:

1. Conversation Manager Steven van Belleghem
De Conversation Manager staat bij mij overtuigend op 1. Niet ten onrechte overigens want dit boek won onlangs de PIM Marketing Literatuurprijs. Dit boek gaat over het veranderingstraject van adverteerder naar Conversation Manager. Het laat zien hoe hedendaags succesvol te zijn in de communicatie naar klant. Eenrichtingsverkeer is passé. Wil je werkelijk
succesvol zijn? Dan is het noodzakelijk om het gesprek aan te gaan met klant en consument.


Dit boek geeft tevens een concrete handleiding zodat je direct de omschakeling kan maken van traditioneel manager naar de conversation manager!



2. Connect Menno Lanting
Één van de best verkopende boeken van het afgelopen jaar op Managementboek en Bol was Connect van Menno Lanting. Ook dit boek gaat over de verandering binnen organisaties. We leven immers in een open en onbegrensde wereld van samenwerking, creativiteit en communicatie. Wanneer bedrijven blijven organiseren en communiceren zoals de afgelopen jaren verliest men de binding met de klant. Er moet een omslag plaats vinden! Welke omslag en hoe, staat beschreven in dit boek.


3. Marketing 3.0 Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan
Een naar mijn idee onderbelicht boek in 2010 is Marketing 3.0 van onder andere marketinggoeroe Philip Kotler. Het geeft inzicht in hoe de toekomst er uit zou kunnen zien. Belangrijke punten van consumenten zijn dan onder ander creativiteit, cultuur, erfgoed en milieu. Managers moeten deze waarden vertalen naar marketingstrategieën om zo een concurrentievoordeel te realiseren. ’’Waarden’’wordt daarmee het key marketing concept in Marketing 3.0. Deze waarden moeten daadwerkelijk gedeeld en gecommuniceerd worden met alle belanghebbenden.

4. Easycratie Martijn Aslander, Erwin Witteveen
Dit boek gaat onder andere over de toekomst van werken, van organisaties, van zakendoen,van leiderschap, van een land besturen en van onderwijs geven. Het boek beslaat dan ook een enorm vakgebied. Dit maakt het ook gelijk een aanrader voor iedereen om te lezen. Het beschrijft de omslag van bureaucratie na easycratie. Na de 'wisdom of the crows' is er nu dan ook 'de power of the crowds'. Samen (co-creatie) kunnen we enorm veel bereiken, dus wees bereid om te delen.
Helemaal in stijl van het boek, is het boek easycratie gratis te downloaden op lifehacking.nl

5. 9+ organisatie Berry Veldhoen, Stephan van Slooten
Veel bedrijven nemen genoeg met een klantbeoordeling van een 7 of een 8. Berry Veldhoen en Stephan van Slooten rekenen genadeloos af met deze mentaliteit. 90% van wat klanten beweegt speelt zich af in het onbewuste. Klantenbeoordelingen zijn dan ook vaak niet relevant. Inzicht in de onbewuste (ware) drijfveren van consumenten biedt enorme kansen. Het is tijd voor de transformatie van marketshare naar mindshare.

Deze boeken zijn mij het afgelopen jaar het meest bijgebleven.
Hebben jij ideeën over boeken die in dit lijstje thuis horen? Reageer dan nu hieronder!

1 opmerking: