woensdag 15 december 2010

Het laatste stukje vergeten E-mail marketing

Wanneer je in Google het woord e-mail marketing intypt krijgt je meer dan 320.000 hits. Per maand zijn er ruim 12.000 query's (zoekopdrachten) in Google Nederland met het woord e-mail marketing. Tenslotte verschijnen er wekelijks blogs en nieuwsberichten over e-mail marketing.Kortom niks meer te vertellen over e-mail marketing, althans zo lijkt het. Ik wil het gaan hebben over het laatste stukje, en vaak vergeten stuk van e-mail marketing, het afmelden voor een nieuwsbrief.

Het afmelden begint bij het aanmelden. In het verleden is er een moment geweest wanneer iemand geïnteresseerd was in uw product of dienst. Dit heeft ervoor gezorgd dat hij of zij zich heeft aangemeld voor uw nieuwsbrief. Nu wil diegene zich echter ook weer afmelden.

Feit is dat wanneer men zich wil afmelden voor een nieuwsbrief er een achterstand is opgelopen in de klantbeleving. De vraag is echter of deze achterstand zo groot is dat diegene zich volledig wil afmelden voor uw nieuwsbrief? Vaak is dit niet het geval!
Wanneer je dus bij een uitschrijfmogelijkheid op uitschrijven drukt, en je bent vervolgens uitgeschreven dan loopt u veel kansen mis.

Hieronder enkele (van de vele) kansen om het uitschrijfpercentage te verlagen:

-voorkom uitschrijven. Het percentage van uitschrijvers kan worden verlaagd door het daadwerkelijk evalueren van je e-mail marketingcampagne. Meet de resultaten, hoeveel procent opent de nieuwsbrief, wanneer leest men de nieuwsbrief, op welke links klikt men, wat deelt men via hun sociale netwerk etc.
Wanneer je deze data uitgebreid analyseert en toepast op je nieuwe nieuwsbrieven stijgt hiermee de kwaliteit en kwantiteit. Ook zorgt dit voor een lagere aantal uitschrijvers en meer tevredenheid.

- lagere frequentie: vaak is de achterstand opgelopen vanwege de frequentie van de nieuwsbrief. Geef bij uitschrijven dan ook altijd de mogelijkheid om de frequentie te verlagen. Laat de persoon zelf de frequentie kiezen. Geef hem echter wel sturing.

-tijdelijk uitschrijven: wanneer iemand zich in een situatie bevind dat hij zich wil afmelden moet hij/zij de mogelijkheid worden geboden om zich tijdelijk uit te schrijven.

-wanneer iemand zich wel volledig wil uitschrijven moet diegene om feedback worden gevraagd. Dit moeten geen open vragen zijn,dit wekt irritatie op. Het beste is een aantal korte vragen waarbij je het juiste antwoord kan aanvinken. Aan de hand van deze feedback moet u uw e-mail marketings weer aanpassen en bijschaven.

-weet u het zeker? Het klinkt heel simpel maar de vraag stellen: ‘’weet u het zeker?’’ verlaagt ook het uitschrijfniveau. Het is een barrière die mensen over moeten. Deze barrière kan worden verhoogt door middel van een laatste unieke mogelijkheid/aanbieding.

Wanneer u deze punten toepast binnen uw e-mail marketingstrategie zult u zien dat het uitschrijfniveau daalt . Ga hierin niet te ver want dat wekt wederom irritatie op. De laatste gedachte aan jouw merk of dienst is dan negatief en dat zal diegene zich blijven herinneren.

Tenslotte vergeet niet dat het uiteindelijk niet draait om een langste lijst met namen van abonnees op uw nieuwsbrief, maar op de (mogelijke) conversie die voort vloeit uit uw nieuwsbrief.

4 opmerkingen:

  1. Complimenten voor je nieuwe blogpost. Inderdaad een ondergeschoven kindje in de Email Marketing.

    Nog een mogelijkheid die je hebt die mij zo te binnen schiet: Tijdelijk uitschrijven en herinnering mail sturen om zich weer aan te melden. Weet niet of dit juridisch mogelijk is?

    Bij de vraag: 'weet u het zeker?'. Kun je ook nog aanvullen met punten die je misloopt wanneer je uitschrijft.

    En je laatste opmerking wil ik aanvullen dat het gaat om kwaliteit van je adressen bestand en niet om de kwantiteit. Naar mijn mening.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede punt van het ontvangen van een mail wanneer je je weer wilt aanmelden. Dit zal juridische vast wel mogelijk zijn door middel van opt-in. Dit kan o.a. door het aanvinken van het vakje stuur mij een e-mail .......
    Natuurlijk is het mooiste systeem gewoon tijdelijk stop zetten, en automatische weer aanmelden.

    Kwaliteit van adressenbestand is ook absoluut een goed punt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk voor de e-mail marketing trends van 2011 http://bit.ly/gnOA3T

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk voor deel2 van de e-mail marketing trends van 2011 op http://bit.ly/i6eKd4

    BeantwoordenVerwijderen