maandag 27 december 2010

Een Kerst met Social Media

De laatste jaren gaan er steeds meer geruchten over de individualisering binnen de samenleving. Dat zou onder meer komen door de opkomst van de Social Media. Vriendschappen zouden alleen nog maar online plaats vinden, en de zo geroemde hand op de schouder wordt gemist. Zelfs de koningin schonk in haar kersttoespraak van 2009 aandacht aan dit fenomeen.

Afgelopen weekend was het dan eindelijk weer Kerst. Kerst staat, in mijn beleving, symbool voor gezelligheid en saamhorigheid. Men gaat massaal bij familie en vrienden op bezoek om gezellig te eten en te drinken.

Wat mij het afgelopen weekend opviel was de weinige hoeveelheid mails, tweets, likes etc. die voorbij kwamen. Per dag worden wereldwijd gemiddeld zo’n 50 miljoen tweets geplaatst, wat neerkomt op 600 tweets per seconde.
Nu weet ik de exacte gegevens niet (misschien iemand anders?) maar ik durf de bewering aan dat dit aantal in het kerstweekeinde niet is gehaald. Waarom? Mensen gaven de voorkeur aan offline contacten in plaats van online. Het punt wat ik wil maken is dat de invloed van Social Media op individualisering niet moet worden overschat. Natuurlijk zal Social Media op sommige mensen een ’’slechte’’ invloed hebben. Wanneer ik echter naar mijzelf kijk, zie ik dat ik met meer mensen in contact kom en met meer mensen in contact blijf door het gebruik van Social Media. Dit staat los van mijn vaste vrienden en familiekring welke ik wel degelijk fysiek blijf zien.

Allen een goede jaarwisseling gewenst, en vergeet niet je sociale contacten online een gelukkig Nieuwjaar te wensen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten