woensdag 27 april 2011

Waarom elk bedrijf nog vandaag moet starten met bloggen.

Veel bedrijven staan huiverig tegenover het starten van een blog. Men is bang dat men teveel (vertrouwelijke) informatie prijsgeeft over het bedrijf en dat men teveel kennis deelt.

Toch is het starten van een blog voor bedrijven geen slecht idee. In het huidige internettijdperk is bijna alle informatie 24 uur beschikbaar. Het vergaren en opslaan van informatie is dan ook vaak niet meer erg lastig. De kunst zit hem in de vertaalslag oftewel wat wordt er vervolgens met de informatie gedaan. Informatie prijsgeven is dus per niet per definitie kostbaar.

Bedrijven kunnen dan ook eenvoudig starten met een blog. Veel bedrijven doen dit ook al in de vorm van succescases. Deze cases zijn echter vanuit een ander perspectief geschreven namelijk verkoop. De cases moeten mensen laten zien hoe goed het bedrijven wel niet is. Een blog moet objectiever worden geschreven. In een blog mogen ook best dingen worden genoemd welke zaken er fout gingen en wat men er van heeft geleerd. Dit zie je meestal niet bij succescases.

Integreer je blog ook binnen je Social Media strategie. Een blog biedt ook daadwerkelijk een mooie mogelijkheid om de dialoog aan te gaan via de Social Media. Dit zorgt ervoor dat je Social Media ook daadwerkelijk inzet om de conversatie aan te gaan en dwingt je Social Media niet te gebruiken als een push kanaal.

Tenslotte is een blog ook nog eens goed voor je organische vindbaarheid. Het is bekend dat websites die regelmatig vernieuwde unieke content op hun site zetten beter scoren in Google. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je op bepaalde termen vanuit je website niet naar voren komt in Google maar dat je daar vanuit je blog wel naar voren komt. Zo spreek je direct een groter publiek aan terwijl je indirect meer bezoekers krijgt op je site namelijk via je blog.

Conclusie is dat vandaag bijna elk bedrijf zou moeten beginnen met het delen van relevante informatie via een blog. Dit zorgt voor conversaties en heeft ook een positieve invloed op organische vindbaarheid. Twee uiterst interessante redenen om te starten met een blog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten