donderdag 10 maart 2011

Facebook maakt het zichzelf moeilijk

Vorige week is bekend geworden dat Facebook definitief doorgaat met het delen van adresgegevens en telefoonnummers van gebruikers met derden. De reden is al tijden duidelijk. Facebook is nog steeds op zoek naar een goed verdienmodel, zeker nu het heeft besloten de beurs op te gaan.

In januari besloot Facebook nog te stopen met het delen adresgegevens en telefoongegevens na heftige kritiek van gebruikers e politici. Wel dient hier opgemerkt te worden dat de gebruikers akkoord moeten geven voor het delen van hun gegevens. Hoe Facebook dit precies vorm wil gaan geven is op dit moment nog niet bekend.

De waarde van Facebook wordt inmiddels geschat op zo’n 50 miljard dollar. Ter vergelijking: de waarde van Linkedin is geschat op 2 miljard dollar en Hyves is overgenomen voor een bedrag ongeveer 40 miljoen euro. De waarde van Facebook is grotendeels gebaseerd op de data welke Facebook tot haar beschikking heeft. Ook de potentie om uit te groeien naar de verwachte 7 miljard accounts draagt daar aan bij.


Toch is er nog steeds geen goed verdienmodel bij Facebook. De totale geschatte omzet van Facebook bedroeg in het jaar 2010 een kleine 1,9 miljard. Het merendeel van deze inkomsten komt uit advertenties. Dit bedrag van 1,9 miljard omzet lijkt veel maar is relatief weinig. Zo was de omzet van Google alleen al in het derde kwartaal van 2010 ruim 7 miljard (let op 1 kwartaal!).

Facebook zoekt dus nog steeds naar een goed verdienmodel om haar omzet te verhogen. Naar mijn mening is het echter niet nodig om te gaan ’’knoeien’’ met persoonsgegevens. Facebook maakt het zichzelf nodig dan onnodig moeilijk. Facebook heeft genoeg kennis en liquide middelen om na te denken over een andere strategie. Deze valt zeker voor een groot deel te halen uit gepersonaliseerde advertenties. Ook met Facebook Places zijn er vele commerciĆ«le mogelijkheden.

Mijn advies stop met delen van adres en telefoongegevens en ga op zoek naar een andere oplossing.
Is die er? Met de groeipotentie en data van Facebook kan het niet anders dan dat die oplossing er is!