donderdag 30 december 2010

Top 5 Managementboeken van het jaar 2010

December is de maand van de lijstjes. Een van mijn favoriete bezigheden is het lezen van management literatuur. Daarom nu dan mijn 5 favoriete boeken van het afgelopen jaar, inclusief een korte beschrijving:

1. Conversation Manager Steven van Belleghem
De Conversation Manager staat bij mij overtuigend op 1. Niet ten onrechte overigens want dit boek won onlangs de PIM Marketing Literatuurprijs. Dit boek gaat over het veranderingstraject van adverteerder naar Conversation Manager. Het laat zien hoe hedendaags succesvol te zijn in de communicatie naar klant. Eenrichtingsverkeer is passé. Wil je werkelijk
succesvol zijn? Dan is het noodzakelijk om het gesprek aan te gaan met klant en consument.


Dit boek geeft tevens een concrete handleiding zodat je direct de omschakeling kan maken van traditioneel manager naar de conversation manager!



2. Connect Menno Lanting
Één van de best verkopende boeken van het afgelopen jaar op Managementboek en Bol was Connect van Menno Lanting. Ook dit boek gaat over de verandering binnen organisaties. We leven immers in een open en onbegrensde wereld van samenwerking, creativiteit en communicatie. Wanneer bedrijven blijven organiseren en communiceren zoals de afgelopen jaren verliest men de binding met de klant. Er moet een omslag plaats vinden! Welke omslag en hoe, staat beschreven in dit boek.


3. Marketing 3.0 Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan
Een naar mijn idee onderbelicht boek in 2010 is Marketing 3.0 van onder andere marketinggoeroe Philip Kotler. Het geeft inzicht in hoe de toekomst er uit zou kunnen zien. Belangrijke punten van consumenten zijn dan onder ander creativiteit, cultuur, erfgoed en milieu. Managers moeten deze waarden vertalen naar marketingstrategieën om zo een concurrentievoordeel te realiseren. ’’Waarden’’wordt daarmee het key marketing concept in Marketing 3.0. Deze waarden moeten daadwerkelijk gedeeld en gecommuniceerd worden met alle belanghebbenden.

4. Easycratie Martijn Aslander, Erwin Witteveen
Dit boek gaat onder andere over de toekomst van werken, van organisaties, van zakendoen,van leiderschap, van een land besturen en van onderwijs geven. Het boek beslaat dan ook een enorm vakgebied. Dit maakt het ook gelijk een aanrader voor iedereen om te lezen. Het beschrijft de omslag van bureaucratie na easycratie. Na de 'wisdom of the crows' is er nu dan ook 'de power of the crowds'. Samen (co-creatie) kunnen we enorm veel bereiken, dus wees bereid om te delen.
Helemaal in stijl van het boek, is het boek easycratie gratis te downloaden op lifehacking.nl

5. 9+ organisatie Berry Veldhoen, Stephan van Slooten
Veel bedrijven nemen genoeg met een klantbeoordeling van een 7 of een 8. Berry Veldhoen en Stephan van Slooten rekenen genadeloos af met deze mentaliteit. 90% van wat klanten beweegt speelt zich af in het onbewuste. Klantenbeoordelingen zijn dan ook vaak niet relevant. Inzicht in de onbewuste (ware) drijfveren van consumenten biedt enorme kansen. Het is tijd voor de transformatie van marketshare naar mindshare.

Deze boeken zijn mij het afgelopen jaar het meest bijgebleven.
Hebben jij ideeën over boeken die in dit lijstje thuis horen? Reageer dan nu hieronder!

maandag 27 december 2010

Een Kerst met Social Media

De laatste jaren gaan er steeds meer geruchten over de individualisering binnen de samenleving. Dat zou onder meer komen door de opkomst van de Social Media. Vriendschappen zouden alleen nog maar online plaats vinden, en de zo geroemde hand op de schouder wordt gemist. Zelfs de koningin schonk in haar kersttoespraak van 2009 aandacht aan dit fenomeen.

Afgelopen weekend was het dan eindelijk weer Kerst. Kerst staat, in mijn beleving, symbool voor gezelligheid en saamhorigheid. Men gaat massaal bij familie en vrienden op bezoek om gezellig te eten en te drinken.

Wat mij het afgelopen weekend opviel was de weinige hoeveelheid mails, tweets, likes etc. die voorbij kwamen. Per dag worden wereldwijd gemiddeld zo’n 50 miljoen tweets geplaatst, wat neerkomt op 600 tweets per seconde.
Nu weet ik de exacte gegevens niet (misschien iemand anders?) maar ik durf de bewering aan dat dit aantal in het kerstweekeinde niet is gehaald. Waarom? Mensen gaven de voorkeur aan offline contacten in plaats van online. Het punt wat ik wil maken is dat de invloed van Social Media op individualisering niet moet worden overschat. Natuurlijk zal Social Media op sommige mensen een ’’slechte’’ invloed hebben. Wanneer ik echter naar mijzelf kijk, zie ik dat ik met meer mensen in contact kom en met meer mensen in contact blijf door het gebruik van Social Media. Dit staat los van mijn vaste vrienden en familiekring welke ik wel degelijk fysiek blijf zien.

Allen een goede jaarwisseling gewenst, en vergeet niet je sociale contacten online een gelukkig Nieuwjaar te wensen!

woensdag 15 december 2010

Het laatste stukje vergeten E-mail marketing

Wanneer je in Google het woord e-mail marketing intypt krijgt je meer dan 320.000 hits. Per maand zijn er ruim 12.000 query's (zoekopdrachten) in Google Nederland met het woord e-mail marketing. Tenslotte verschijnen er wekelijks blogs en nieuwsberichten over e-mail marketing.Kortom niks meer te vertellen over e-mail marketing, althans zo lijkt het. Ik wil het gaan hebben over het laatste stukje, en vaak vergeten stuk van e-mail marketing, het afmelden voor een nieuwsbrief.

Het afmelden begint bij het aanmelden. In het verleden is er een moment geweest wanneer iemand geïnteresseerd was in uw product of dienst. Dit heeft ervoor gezorgd dat hij of zij zich heeft aangemeld voor uw nieuwsbrief. Nu wil diegene zich echter ook weer afmelden.

Feit is dat wanneer men zich wil afmelden voor een nieuwsbrief er een achterstand is opgelopen in de klantbeleving. De vraag is echter of deze achterstand zo groot is dat diegene zich volledig wil afmelden voor uw nieuwsbrief? Vaak is dit niet het geval!
Wanneer je dus bij een uitschrijfmogelijkheid op uitschrijven drukt, en je bent vervolgens uitgeschreven dan loopt u veel kansen mis.

Hieronder enkele (van de vele) kansen om het uitschrijfpercentage te verlagen:

-voorkom uitschrijven. Het percentage van uitschrijvers kan worden verlaagd door het daadwerkelijk evalueren van je e-mail marketingcampagne. Meet de resultaten, hoeveel procent opent de nieuwsbrief, wanneer leest men de nieuwsbrief, op welke links klikt men, wat deelt men via hun sociale netwerk etc.
Wanneer je deze data uitgebreid analyseert en toepast op je nieuwe nieuwsbrieven stijgt hiermee de kwaliteit en kwantiteit. Ook zorgt dit voor een lagere aantal uitschrijvers en meer tevredenheid.

- lagere frequentie: vaak is de achterstand opgelopen vanwege de frequentie van de nieuwsbrief. Geef bij uitschrijven dan ook altijd de mogelijkheid om de frequentie te verlagen. Laat de persoon zelf de frequentie kiezen. Geef hem echter wel sturing.

-tijdelijk uitschrijven: wanneer iemand zich in een situatie bevind dat hij zich wil afmelden moet hij/zij de mogelijkheid worden geboden om zich tijdelijk uit te schrijven.

-wanneer iemand zich wel volledig wil uitschrijven moet diegene om feedback worden gevraagd. Dit moeten geen open vragen zijn,dit wekt irritatie op. Het beste is een aantal korte vragen waarbij je het juiste antwoord kan aanvinken. Aan de hand van deze feedback moet u uw e-mail marketings weer aanpassen en bijschaven.

-weet u het zeker? Het klinkt heel simpel maar de vraag stellen: ‘’weet u het zeker?’’ verlaagt ook het uitschrijfniveau. Het is een barrière die mensen over moeten. Deze barrière kan worden verhoogt door middel van een laatste unieke mogelijkheid/aanbieding.

Wanneer u deze punten toepast binnen uw e-mail marketingstrategie zult u zien dat het uitschrijfniveau daalt . Ga hierin niet te ver want dat wekt wederom irritatie op. De laatste gedachte aan jouw merk of dienst is dan negatief en dat zal diegene zich blijven herinneren.

Tenslotte vergeet niet dat het uiteindelijk niet draait om een langste lijst met namen van abonnees op uw nieuwsbrief, maar op de (mogelijke) conversie die voort vloeit uit uw nieuwsbrief.